Skip to main content

Postura spatelui protejează măduva spinării, asigura mobilitatea zonei trunchi – cap – gât și susține mobilitatea segmentelor corporale superioare. Așadar, sănătatea ta generală depinde mult de postura coloanei vertebrale. Asigură-te că stai cu spatele drept atunci când mergi sau stai în scaun. Există numeroase soluții prin care să-ți disciplinezi spatele să stea corect fără să depui efort.

Cuprins:

  1. Postura spatelui este afectată de obiceiurile tale zilnice
  2. Poziția coloanei vertebrale influențează calitatea vieții – De ce e important să ții spatele mereu drept?
  3. Corectarea spatelui este posibilă indiferent de vârstă?

1. Postura spatelui este afectată de obiceiurile tale zilnice

Segmentele corpului trebuie să se alinieze și să se adapteze schimbărilor, atât atunci când te afli în mișcare, cât și atunci când stai în scaun sau când dormi. Forma spiralată a coloanei asigură echilibrul în raport cu oasele bazinului. În plus, aspectul spiralat crește rezistența spatelui la efort intens exercitat în plan vertical. De-a lungul vieții, deviațiile coloanei vertebrale sunt influențate de numeroși factori. 

Știai că, lucrul la laptop sau folosirea excesivă a telefonului afectează postura corectă a spatelui și conduc la cifoză? Această deformare a coloanei vertebrale apare atunci când capul este prea tare aplecat în față sau când gâtul stă înclinat pentru a putea privi în ecranele dispozitivelor. 

Descoperă ce faci greșit în rutina zilnică și elimină obiceiurile nocive care deteriorează postura corectă a spatelui:

  • Stai prea mult în scaun

Nu mai este un secret faptul că sedentarismul este teren fertil pentru bolile cronice. Lipsa mișcării face imposibilă eliminarea toxinelor din corp, îngreunează fluxul sanguin, afectează funcțiile sistemului digestiv, favorizează creșterea masei corporale, etc. Sănătatea coloanei vertebrale nu face excepție de la regulă. Inactivitatea scurtează mușchii flexori ai șoldului. Din acest motiv, bazinul va rămâne înclinat prea mult în față atunci când te ridici și începi să mergi.

  • Mediu de odihnă deficitar

Alegerea saltelei și a pernelor reprezintă pentru unii oameni un simplu moft. În realitate, articolele de pat necorespunzătoare poziției tale de somn conduc la dezechilibrarea segmentelor din corp și implicit la dureri de spate și deformări ale coloanei.

  • Porți încălțăminte neadecvată

Dacă ești femeie, atunci știi cât de mult avantajează look-ul o simplă pereche de pantofi cu toc. Din păcate, pe cât sunt de elegante tocurile, pe atât sunt de dăunătoare pentru postura corectă a spatelui. Poartă tocuri de maxim 5 centimetri la birou și păstrează-le pe cele mai înalte pentru ocazii rare.

  • Sarcina și zona pelviană

Dezvoltarea sarcinii trage în față și zona pelviană. Pentru a menține postura corporală corectă sunt recomandate exercițiile menite să întărească mușchii pelvieni.

2.Poziția coloanei vertebrale influențează calitatea vieții – De ce e important să ții spatele mereu drept?

De asemenea, șirul cauzelor care conduc la postura corporală deficitară nu se oprește aici. Deformările spatelui pot să apară și ca urmare a obezității, condițiilor de viață sau de muncă, intervențiilor chirurgicale, malformațiilor, etc.

În timp, poziția incorectă a spatelui poate deveni chiar confortabilă. Dar acest confort vine la pachet cu multiple efecte nocive asupra sănătății tale generale. 

Așadar, ce avantaje obții dacă NU neglijezi poziția spatelui?

  • Previi întinderile musculare 

O postură neglijentă obligă musculatura să consume energie ca să poată menține echilibrul corpului. De aici apare disconfortul în zona cap – gât – umeri, ceea ce generează migrene sau stări de iritabilitate. Un masaj de relaxare pentru umeri și gât te va ajuta să elimini durerea și să-ți pregătești corpul pentru provocările unei noi zile. Sesiunea de masaj ajută corpul să folosească mai puțină energie, ceea ce permite mușchilor să se relaxeze. 

  • Reduci riscul accidentelor

Poziția greșită a spatelui deteriorează ligamentele care susțin articulațiile coloanei vertebrale. În timp, ligamentele și articulațiile se uzează, iar funcționarea organelor interne va fi tot mai îngreunată.

  • Combați simptomele artrozei

Când ții spatele drept, ajuți ca ligamentele și articulațiile să fie perfect aliniate. Lipsa presiunii la nivelul suprafețelor articulare înseamnă un risc scăzut de artroză sau dureri articulare.

3. Corectarea spatelui este posibilă indiferent de vârstă?

Poziția neglijentă a spatelui poate să provoace blocaje ale circulației periferice, probleme de concentrare, iritabilitate, amețeli, migrene, afectarea memoriei sau dereglarea programului de odihnă.

Cum știi că ai adoptat postura corectă a spatelui? În primul rând, atunci când stai în poziție verticală, gleznele, genunchii, șoldurile, umerii și urechile trebuie să fie perfect aliniate.

Corectarea spatelui reprezintă un efort constant din cauza numeroșilor factori dăunători care apar odată cu înaintarea în vârstă. Vestea bună este aceea că, cele mai indicate soluții sunt și cele mai simple. Le poți include în rutina zilnică până devin obișnuință.

  • Întărirea musculaturii profunde

Cum poți face asta? Prin mișcare, evident. Dacă nu ești o fire sportivă, atunci apelează la exercițiile de masaj pentru întărirea mușchilor, pilates sau yoga. Fotoliile japoneze de masaj au capacitatea de scanare a coloanei vertebrale și a poziției umerilor. În consecință vei primi un masaj personalizat, corespunzător morfologiei tale.

  • Atenție la excesul alimentar

Excesele de orice fel sunt dăunătoare pentru sistemul imunitar. Mai mult, creșterea greutății corporale presează mușchii abdominali, contribuie la dureri lombare și la probleme de coloană.

  • Respectarea pauzelor de la…stat jos

Dacă programul de lucru te ține în scaun 8-10 ore, atunci fă pauze în care să fii activ. La 50 de minute, ia-ți o pauză de 10 minute și fă întinderi sau fandări. Alternează scaunul de birou cu fotoliile de făcut masaj care stimulează mușchii trunchiului și corijează aspectul spatelui.

  • Creează mediul optim la birou

Atunci când lucrezi la birou, tălpile trebuie să atingă podeaua, genunchii să fie la același nivel cu șoldurile, spatele lipit de spătar și vârful capului orientat ușor către tavan. Pentru a-ți simplifica efortul, apelează la un suport de picioare și un material textil pe care să-l rulezi și să-l așezi în curbura inferioară a spatelui.

Postura corectă a spatelui trebuie avută în vedere tot timpul. Soluțiile prezentate anterior sunt metode alternative care completează tratamentele indicate de experții în domeniu. Este indicat să soliciți o evaluare posturală personalizată de la medicul de specialitate.